Premium Economy Finnairin a330-koneessa








Finnair lensi viime kesänä Seattlen reittiä uudistetuilla a330-koneilla. Se mahdollisti minulle uuden business-luokan kokemisen lisäksi premium economyn testaamisen ensimmäistä kertaa. Lensin kesällä premium economyssa kahdesti, kerran Seattleen ja kerran sieltä takaisin.

Seattlen reitti ei tuntunut olevan viime kesänä kovin suosittu, ja paikkoja oli vapaana jokaisella lennolla. Se todennäköisesti vaikutti hintoihin, jotka maksoin korotuksista. Molemmilla kerroilla ostin korotuksen Finnairin sovelluksen kautta. 

Toukokuun reissulla ostin korotuksen paluumatkalle jo ennen matkaa, 140 eurolla. Heinäkuun menomatkalle ostin korotuksen vasta lentokentällä. Tiskillä minulle tarjottiin korotusta 270 eurolla, mutta turvatarkastuksen jälkeen sain ostettua sen sovelluksesta 80 eurolla.

Tyylikäs ja kiva istuin

Premium economyssa istuvat pääsevät koneeseen ensimmäisten joukossa, mikä on mielestäni hyvä etu. En pidä Helsingin uusista porteista, missä kaikki ahtautuvat pieneen tilaan, ja istun mieluummin koneessa odottelemassa lähtöä.

Omalla paikalla odottavat vesipullo, Marimekon niskatyyny ja viltti sekä kuulokkeet, hieman erilaiset  kuin business-luokassa. Lisäksi jokainen saa saman Marimekon matkapakkauksen kuin business-luokan matkustajat. Sen sisällöstä voit lukea tarkemmin aiemmasta postauksestani







Paikka on kyllä mukava. Jalkatilaa on runsaammin kuin economyssa ja istuin tuntuu hieman leveämmältä. Se kallistuu enemmän kuin economyn istuimet ja lisäksi siinä on jalkatuki. Tuesta tykkäsin nukkuessa. Lisäksi on mukavaa, että vaikka edellä istuva kallistaa penkkiään, tilaa jää hyvin. 

Niskatyynystä tykkäsin myös, sen kanssa oli mukava nukkua.



Huonoa näissä paikoissa on se, että käsinoja istuinten välissä on kiinteä tarjottimien vuoksi. Minun vieressä ei kummallakaan matkalla istunut ketään, mutta käsinojan vuoksi lisätilaa ei voi hyödyntää muuten kuin tavaroiden säilytykseen. 

Monipuolisempi ruoka

Finnair on siirtynyt economyssa yhteen ruokavaihtoehtoon, mutta premium economyssa pääruoalle on vielä vaihtoehdot -ainakin periaatteessa. Helsingistä Seattleen lennettäessä vaihtoehtoja oli kyllä kaksi, mutta toinen vaihtoehdoista ehti loppua ennen kuin minä pääsin tekemään valintani.

Jäljellä oli lihapullia spagetin kanssa. Premium economyssa on tarjolla myös alkupala, joka oli tällä reissulla herne- ja minttumousse fetajuustolla. Ensimmäinen ateria tarjoillaan oikeista astioista.



Seattlesta Helsinkiin lennettäessä alkupalaksi oli kylmä "mille-feuille" tomaatista ja mozzarellasta, tapenadea ja sitruuna-balsamico-kastiketta. Pääruoaksi sai valita lohta tai kanaa. Minä otin paahdettua kanaa yrttien kera, risottoa, parsaa, kesäkurpitsaa ja kermaista tryffelikastiketta. Jälkiruokana oli suklaabrownie, joka näytti listassa huomattavasti houkuttelevammalta kuin eteen tullut, muoviin pakattu versio.







Ruoka oli hyvää. Se ei jättänyt suuria muistijälkiä, mutta sain mahan täyteen. 

Lennon toinen ateria tarjoillaan samalla tavalla kuin economyssa. Helsinkiin lennettäessä tarjolla oli parmesaanijuusto-persiljaomelettia, perunoita, kirsikkatomaattia ja tomaattikastiketta. 







Ennen laskeutumista tuotiin vielä Fazerin konvehtit. 

Kannattiko maksaa?

Premium economysta jäi vähän ristiriitaiset ajatukset. Nukkumismukavuus tällä istuimella oli parempi kuin economyn istuimella, mutta ero jäi lopulta aika pieneksi. Takamus puutuu nukkuessa ihan samalla tavalla ja asentoa joutuu vaihtamaan usein. 

Pidin siitä, että premium economyn penkit ovat oma pieni osastonsa. Käytävillä ei juuri kulje muita matkustajia, ja paikka tuntuu rauhalliselta. 

Vaihtoehto pääruoalle olisi kiva juttu, mutta kuten tuli huomattua, se ei ole aina todellisuutta. Maultaan ruoka ei minusta ole niin paljon parempaa kuin turistiluokassa, että siitä kannattaisi maksaa.

En tiedä, oliko kokemus ainakaan sen 140 euron arvoinen, mutta nyt on tullut tämäkin testattua! 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hurricane Hill Olympicin kansallispuistossa

Finnairin uudistettu business-luokka Helsingistä Seattleen

Lake Crescent ja Marymere Falls Olympicin kansallispuistossa